:: pesanan dari pihak penaja ! ::

Jumaat, 24 Februari 2012

16 Febuari 2012

hai scik belog ! assalamualaikum !

jumpe lagi kite kat sini kan ? huhhh ! lame dah tak menaip naip kat sini ! banyak hal yang jadi dalam hidup aku dan keluarga sejak kebelakangan nih ! jadi aku kekurangan masa untuk meluangkan masa berkeluh kesah dengan cik belog !

16 feb 12 ?

tarikh keramat tuh ! tarikh dimana aku jadik kelam kabut hidup tak menentu !

huhhu ! tarikh tuh merupakan hari kejadian , dimana aku punya rumah laaa ... terbakar sudahhh ! aiyoyooo ! kemain lagi ribut aku masa tuh !!!

hari tuh , kebetulan aku rasa sangat malas nak kerja ! aku call mamamia , cakap aku masuk lambat sikit ! huuhh ! tak lama lepas tuh , mamamia call ... cakap eletrik dekat office tak ada , masa tuh aku tengah siap nak pergi office , jadi tak jadi ... hahah ! sejam lepas tuh mamamia call lagi , cakap eletrik masih tak ada lagi ... kebetulan aku masa tuh tengah buat breakfast , ajak mamamia lepak rumah ... makan punya makan , auntie puspa ( kedai depan office ) call cakap eletrik dah ada ... sampai office , orang dah ada ramai tunggu ... huhuh ! macam biasalah kan ? tak sampai 15 minit aku buat kerja , kekanda 3 call , cakap tv berasap !

dalam otak aku terfikir , berasap , tutup je la plug tv tuh ... dah kenapa nak call aku pulak ? tak sampai semimit ada numbor lain call ... kekanda 3 call lagi , cakap rumah dah terbakar ! cakap terjerit jerit menangis nangis ! aku jadik panik !

dalam otak aku tak fikir lain ! aku cuma fikir macamana dengan bonda ? bonda siapa nak tolong , umah dah terbakar mesti kekanda 3 sebok panggil orang padam api kan ? huhh !

aku tak tahu nak call siapa masa kekanda 3 suruh aku call orang tolong ... aki mintak tolong pakcik yang kebetulan buat isytihar , hantar aku balik rumah ... aku panik , aku boleh pulak call dian ! huhuh ! panik ! semua nombor aku dail sebenarnya ... tapi lepas dail aku matikan ... last sekali bila sampai nombor dian , aku terus cakap rumah da terbakar ... nak call siapa ... huhuh ! dia suruh call 999 ... aku call 999 ... memang cemas lah waktu tuh ! kelam kabut macam ribut ! huhuh !

masa perjalanan balik tuh aku sempat suruh pakcik tuh singgah petronas sebab nak pinjam pemadam api ... aku merayu dengan boss petronas ( kawan bapak aku masa sekolah - azrin ilani - ) nak pinjam pemadam api tuh ! adoii ! malu nye memang dah tak terfikir lagi dah ! huhuhu !

sampai rumah tengok asap berkepul kepul keluar dari ruang yang ade ... sampai sampai je aku terus meluru tanya mak macamana ... tak tengok pun ruang yang terbakar tuh ! bonda dah berpeluh peluh dalam bilik tuh ... aku keluar balik , tengok ruang yang terbakar tuh , huuuu ! habissss hitam ! ruang tamu yang kitorang letak katil ayahda dengan tv tuh ... huhuhu ! tak tahu nak cakap apa lah !



kebakaran punca dari tv ayahda yang terbakar ... terus sambar plug atas tv ... plug kedua ... huuhuh !

aku tak tahu nak cakap ape ! tapi alhamdulillah , semuanya selamat !

cuma ruang tamu tuh habis hitam macam dalam gua lah !

banyak hikmah yang ternampakkan kat sini !

1. adik tak nak pergi sekolah - kalau adik sekolah , mesti kekanda 3 tak ada kat rumah tengah amik adik kat sekolah ... sebab masa kejadian tuh dalam pukul 11 nak dekat pukul 12 tengahari ...

2. tak letak abah dalam bilik - kalau letak abah dalam bilik , sure tak nampak tv tuh terbakar ... sure dengan pantasnya api merebak sebab bilik tuh separuh papan separuh batu ...

3. ruang tamu lapang - masa raya sofa semua tak keluarkan sebab nak bagi lapang senang sedare mare nak duduk ... kalau ada sofa mesti susah sikit pergerakan dan ruang ... dan sure kalau sofa ada , sofa tuh hukum buang je ! huhuhu !

4. duit insuran - duit insuran yang ayahda bagi kat kekanda 1 untuk buat kabinet dapur tuh , belum terguna dan asyik tertangguh nak buat je ! sekurangnya , duit yang nak buat kabinet tuh , boleh guna untuk cover buat syiling , cat dan lain lain lagi ...

banyak lagi hikmahnye .. tak terdaya pulak aku nak menaip nya kat sini ! huhuhuh !

alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi yang maha esa ... masih diberi kesempatan untuk aku sekeluarga punya tempat berteduh walau banyak kerja pembersihan , pembaikan dan pengubahsuaian nak kena buat ! huhuhuh !

jumpa lagi ck belog ! banyak yang aku nak keluh kesahkan dengan cik belog nih ! hurmmm ! ='((

Tiada ulasan:

Catat Ulasan